Zoeken
NS Reizigers

Twaalf treinen per uur in 2020
02/11/2011 | Door: Erik Kruithof

Uiterlijk 2020 moeten op de drukste trajecten 6 intercity's en 6 sprinters per uur rijden. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu op de website van de Rijksoverheid. Het gaat hierbij om de trajecten Schiphol - Lelystad, Schiphol - Nijmegen, Alkmaar - Eindhoven en Den Haag - Eindhoven.

NS dochter wint aanbesteding Great Anglia
23/10/2011 | Door: Erik Kruithof

NS dochter Abellio heeft de gunning van de Great Anglia concessie gewonnen in het Verenigd Koninkrijk. De concessie heeft een duur van 29 maanden en vervult volgend jaar een belangrijke rol in het vervoer rond de Olympische Spelen in Londen. Twee Britse bedrijven hadden ook op de concessie geboden. Bij succes kan de concessie met 15 jaar worden verlengd. Abellio zal o.a. de stations gaan opknappen en de kaartverkoop vergemakkelijken.

Steekvesten voor NS personeel
01/09/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS wil ongeveer 700 medewerkers van een steekvest voorzien. Het gaat hierbij om de medewerkers Service & Veiligheid die informatie verstrekken op stations en moeten optreden bij geweld. Het is nog onduidelijk of de medewerkers een draagplicht krijgen voor het steekvest of dat het alleen geadviseerd zal worden. Er is eerder al een proefgehouden met de steekvesten op verzoek van het personeel.

Tienertoer uit het stof gehaald
31/07/2011 | Door: Erik Kruithof

Na zeventien jaar is de tienertoer weer beschikbaar voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Als zij beschikken over een Cultuurkaart van het CJP beschikken kunnen ze voor 33 euro drie of voor 40 euro vier dagen onbeperkt door Nederland reizen met NS-treinen. Het gaat deze zomer om een proef. Daarna bekijken CJP en NS of de Tienertoer definitief terugkomt. De tienertoer is geldig tussen 27 juli en 17 augustus.

Verhoogde tarieven in 2012
31/07/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS verhoogt met ingang van 2012 de tarieven van kaartjes en abonnementen. Momenteel gaat de NS uit van een stijging van 2,55 procent. Hierin zit 2,25 procent inflatie en een stijging in de gebruiksvergoeding voor het spoor van 0,3 procent. De tarieven van de in september te introduceren kortingsabonnementen zullen niet wijzigen.

Punctualiteit op recordhoogte
27/07/2011 | Door: Erik Kruithof

De punctualiteit is het tweede kwartaal gestegen tot de recordhoogte van 95,1 procent. Deze score is de hoogste sinds de huidige punctualiteitmeting. De stijging is daarentegen is niet heel groot. In 2010 lag de punctualiteit slechts 0,1 procent lager.

Opnieuw klachten over SLT
17/07/2011 | Door: Erik Kruithof

De vakbond VVMC heeft opnieuw een rapport uitgebracht met klachten over het SLT materieel. In het rapport melden machinisten en conducteurs ongeveer duizend klachten. De belangrijkste klachten hebben te maken met deurstoringen, gladde treeplanken, haperende (omroep)systemen, weinig been ruimte en onhandige vluchtroutes. De NS zou verbeteringen hebben toegezegd op een aantal punten. De problemen met de deuren zullen binnenkort worden verholpen.

NS krijgt boetes voor Franstalige machinisten
10/07/2011 | Door: Erik Kruithof

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de NS dit voorjaar twee boetes opgelegd omdat Belgische machinisten op de lijn Luik-Maastricht geen Nederlands bleken te spreken. Om goede communicatie met de verkeersleiding mogelijk te maken is dit wel vereist. Aangezien het gebrekkige Nederlands onder de Waalse machinisten al langer een probleem is kondigde het IVW voor dit jaar meer controles aan. De NS moet als verantwoordelijke voor de machinisten voor elke overtreding 500 euro betalen.

NS stopt eind 2012 met papieren kaartje
05/06/2011 | Door: Erik Kruithof

Uiterlijk eind 2012 stopt de NS met de verkoop van het papieren treinkaartje. De NS beraadt zich nog of voor buitenlandse reizigers papieren plaatsbewijzen verkrijgbaar blijven. Met het staken van de verkoop van papieren kaartjes wil de NS ook anders inrichten. Het loket personeel zal meer als een servicemedewerker gaan functioneren. Op station Amersfoort experimenteert NS hiertoe met een serviceplein.

Klantwaardering NS blijft achter
24/04/2011 | Door: Erik Kruithof

Uit de nieuwe kwartaalcijfers van NS over het eerste kwartaal van 2011 blijkt dat de waardering van de reizigers achterblijft bij de verwachtingen van NS. Volgens de cijfers deed de NS het in het eerste kwartaal van 2011 slechter dan het laatste kwartaal van 2010. 44 procent van de reizigers gaf de NS een cijfer van 7 of hoger voor op tijd rijden. Dit is een daling van 4 procent ten opzichte van eind 2010. Ook het aantal reizigers dat tevreden is met de informatie voorziening bij ongeregeldheden is gedaald naar 50 procent. Enigste lichtpuntje is dat de punctualiteit een duidelijk herstel toont.

Oudere berichten >>

Laatste Nieuws

Train Magazine op Twitter