Zoeken
DB AG

Dubbeldeksrijtuigen voor de IC-diensten bij de DB AG
01/02/2011 | Door: Niels Kruithof

De DB AG heeft bij Bombardier een bestelling geplaatst voor 135 dubbeldeksrijtuigen en 27 locs van de Baureihe 146.2. Het materieel is bedoeld voor Intercitydiensten. Hiermee zet de DB AG voor het eerst dubbeldeksmaterieel in het langeafstandsvervoer in. De order heeft een waarde van ongeveer 360 miljoen Euro.

De DB AG heeft bij Bombardier een bestelling geplaatst voor 135 dubbeldeksrijtuigen en 27 locs van de Baureihe 146.2. Het materieel is bedoeld voor Intercitydiensten. Hiermee zet de DB AG voor het eerst dubbeldeksmaterieel in het langeafstandsvervoer in. De order heeft een waarde van ongeveer 360 miljoen Euro.

De rijtuigen zijn van hetzelfde type als de regionale dubbeldeksrijtuigen die bij de DB in het regionale vervoer worden ingezet. Het interieur zal ten opzichte van de regionale dubbeldeksrijtuigen worden aangepast. Een apart Bord Bistro rijtuig die tot nu toe in de meeste Intercity’s aanwezig is zal echter ontbreken. Wel zal er langs worden gegaan met drank en versnaperingen. De nieuwe dubbeldeksrijtuigen zullen in de aan de ICE verwante kleurstelling van het huidige Intercitymaterieel verschijnen.

Met het nieuwe materieel zullen 27 treinstammen worden geformeerd. Elke rijtuigstam bestaat dan uit een stuurstandrijtuig tweede klasse, drie tussenrijtuigen tweede klasse, één tussenrijtuig eerste klasse en de loc. De treinen zullen worden ingezet op rustigere Intercitylijnen in het noordwesten van Duitsland. Vanaf 2013 zal het nieuwe materieel instromen. Hiermee kan de DB AG relatief snel over extra materieel voor het langeafstandsvervoer beschikken.

Dit vormt een welkome verlichting van de huidige druk op het materieelpark. Als gevolg van de extra controles bij de ICE’s wegens de problemen aan de assen zit de DB AG namelijk al enige tijd krap in het materieel. Ook is een deel van het materieel dat in de Intercity’s wordt ingezet al behoorlijk op leeftijd. De bestelling van nieuwe treinstellen voor zowel de Intercity’s als de ICE’s bij Siemens is echter nog steeds niet rond. Met de bestelling van de dubbeldeksrijtuigen ontstaat er zo meer speling in de tijdsplanning voor het leveren van de nieuwe treinstellen.

<< Nieuwsoverzicht DB AG

Laatste Artikelen

Train Magazine op Twitter