Zoeken
DB AG

DB AG bestelt definitief de ICx
11/05/2011 | Door: Erik Kruithof

De DB AG heeft op maandag 9 mei 2011 definitief het verdrag met Siemens ondertekend voor de levering van tot 300 nieuwe treinstellen voor het langeafstandvervoer. De ICx is zowel ter vervanging van de bestaande getrokken Intercity’s als de ICE 1 en ICE 2 bedoeld. Per direct zijn 130 treinstellen besteld, 90 andere treinstellen zijn gepland. De order voor deze 220 treinstellen heeft een waarde van rond de 6 miljard Euro. De resteerde 80 treinstellen kunnen nog tot 2030 bestelt worden.

Het materieel zal in twee hoofdtypen worden geleverd. Het treinstel met de aanduiding K1n is 7-delig en met een maximale snelheid van 230 km/uur bedoeld als vervanging van de Intercity’s. Het treinstel zal 499 zitplaatsen hebben, waarvan 16 % eerste klas is. Ook zijn er 17 restaurantplaatsen en is fietsvervoer mogelijk. De treinstellen zijn naast Duitsland geschikt voor diensten naar Zwitserland en Oostenrijk. Twaalf treinstellen zullen tevens naar Nederland kunnen worden ingezet. Hiermee is het mogelijk om de huidige getrokken internationale Intercity van Schiphol naar Berlijn te vervangen. Daarnaast zouden er dan nog enkele treinstellen overblijven die voor andere diensten ingezet kunnen worden.

Het tweede type van het treinstel dat wordt geleverd is de K3s. Dit treinstel is 10-delig en heeft een maximale snelheid van 249 km/uur. Het 10-delige treinstel zal als ICE worden ingezet en e ICE 1 en de ICE 2 vervangen. Het aantal zitplaatsen bedraagt 724, met daarvan 29 % zitplaatsen eerste klasse. In het restaurant zullen er 23 plaatsen zijn.

De eerste treinstellen van de ICx zullen vanaf 2016 worden ingezet, waarbij begonnen wordt met diensten binnen Duitsland. Om technische problemen zoals bij de huidige ICE’s te voorkomen, worden er eerst twee prototype treinstellen gebouwd. Deze twee treinstellen zullen 14 maanden waarvan 12 maanden in de reguliere treindienst worden getest, voordat de levering van de volgende treinstellen zal beginnen.

<< Nieuwsoverzicht DB AG

Laatste Artikelen

Train Magazine op Twitter