Zoeken
SBB

SBB zet ex-Cisalpino treinstellen ETR 470 eind 2014 aan de kant (bijgewerkt)
09/06/2011 | Door: Niels Kruithof

De SBB heeft besloten om de kantelbaktreinstellen van de serie ETR 470 eind december 2014 buiten dienst te stellen. De in ItaliŽ gefabriceerde kantelbaktreinstellen kwamen rond 1995 in dienst bij Cisalpino, dat door de SBB en de FS was opgericht om de internationale treindienst tussen Zwitserland en ItaliŽ attractiever te maken. In de praktijk mislukte deze opzet, doordat de treinstellen geplaagd werden door storingen.

Na het opheffen van Cisalpino kwamen vier treinstellen van de serie ETR 470 bij de SBB terecht. De SBB heeft het onderhoud van de treinstellen zelf overgenomen, wat tot een verbetering van de inzetbaarheid leidde. De prestaties blijven echter fors achter ten opzichte van ander materieel. Vaak zijn er technische storingen die tot vertragingen leiden. Op het moment zijn er van de vier SBB treinstellen drie inzetbaar. De Italiaanse spoorwegen FS beschikken over vijf treinstellen, maar hiervan is slechts ťťn treinstel inzetbaar. De discussie over de toekomst van de treinstellen werd veder aangewakkerd toen op 17 mei een treinstel van de FS op de Gotthardroute in brand raakte.

De treinstellen zouden binnen enkele jaren een hoofdrevisie moeten ondergaan, maar de SBB ziet hier nu definitief van af. Om de huidige vier treinstellen op de baan te houden zal de SBB tot 2014 echter nog wel een bedrag van 12 miljoen Zwitserse Frank investeren. De SBB kan de treinstellen niet eerder uit dienst nemen, omdat er onvoldoende vervangend materieel tot de beschikking staat.

Tegelijk is overigens bekend geworden dat de FS de treinstellen van de serie ETR 610, het opvolgermodel van de ETR 470, alleen nog voor binnenlandse treindiensten wil gaan gebruiken. Per december 2011 zullen zodoende alleen nog de zeven treinstellen van de serie ETR 610 die in eigendom van de SBB zijn worden ingezet op de internationale treindienst tussen Zwitserland en ItaliŽ. Hierom zal de inzet van de treinstellen met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2011 worden gewijzigd. De treinstellen van de serie ETR 610 zullen alleen nog via de Simplonroute tussen Basel/Geneve en Milaan worden ingezet. Het treinpaar dat van Basel via de Gotthardroute richting Milaan rijdt zal met de ETR 470 in plaats van de ETR 610 gereden gaan worden. De verlenging naar VenetiŽ zal hierdoor echter vervallen.

Een mogelijk voordeel is echter dat de andere kantelbaktreinen weer sneller door de bochten van de Gotthardroute mogen rijden. Om de ETR 610 met actieve kantelbaktechniek in te mogen zetten en om geen aparte categorie er bij te krijgen voor wat betreft de toegestane snelheid, werd namelijk nog maar enkele maanden terug besloten om de snelheid voor alle kantelbaktreinstellen op de Gotthardroute te verminderen. Naast de treinstellen van de series ETR 470 en ETR 610, zal het overigens noodzakelijk blijven om vervangende treinen in te zetten.


<< Nieuwsoverzicht SBB

Laatste Artikelen